Zugló súlyos öröksége a Bosnyák téri beruházás, amelyet a kormány erőltetett ránk, de nekünk kell megoldást találnunk az általa okozott problémákra. Javaslatomra határidőt szabunk a tárgyalásoknak és felkészülünk arra, hogyha kell, jogi úton szerezzünk érvényt a kerület érdekeinek.
A kerület egyik legnagyobb, az előző ciklusból örökölt problémája az egykori Csömöri úti sporttelep helyén felépült gigaberuházás. Ezt a túlméretezett komplexumot a zuglóiak nem akarták, a kormány erőltette ránk, majd végül meg is vásárolta az összes irodaházat, 244 milliárd forintért. Az ígért közcélú fejlesztésekből nem lett semmi, a beruházó pedig vonakodik olyan ellentételezést kínálni, ami arányos lenne a kerületnek okozott károkkal.
2022-ben született ugyan egy testületi határozat arról, hogy készüljön egy jelentés arról, mi nem valósult meg a korábbi – a jelenlegi beruházó és elődei által 2006 óta több körben tett – vállalásokból, illetve ha nem születik megegyezés, készítsék elő a per megindítását. Ennek a határozatnak akkor a korábbi polgármester nem tett eleget. A határidőt meghosszabbították a tavalyi választások utánra, de a beszámoló akkor sem készült el. A beruházó pedig nem tett elfogadható ajánlatot.
A határozat alapján mindössze egy jogi szakvélemény készült, amelyet a Jutasi&Társai Ügyvédi Iroda, illetve egy igazságügyi szakértő írt. Ebből azonban több dolog kimaradt. Például az az apróság, hogy a 2015-ös adásvételi szerződésben az állt: az ingatlan eladása előtt a beruházó köteles kikérni az önkormányzat hozzájárulását, ellenkező esetben úgy kell tekinteni, hogy elállt a szerződéstől. Azt pedig biztosan tudjuk, hogy a Bayer Construct nem kérte az önkormányzat engedélyét ahhoz, hogy eladja az épületeket az államnak.
Mivel a kormánynak ez kiemelten fontos volt, a Bosnyák téri irodakomplexum minden tiltakozás ellenére is felépült. Ezt sajnos tényként kell kezelnünk, de abból nem engedhetünk, hogy a beruházó kompenzálja a zuglóiakat, egyebek mellett az autóforgalom (egyes irányokban a cég saját becslése szerint is hatszoros!) drasztikus növekedése miatt. Ezért azt javaslom, hogy módosítsuk a 2022-es határozatot, abba kerüljön bele:
Az önkormányzat nem mond le az elmúlt években kötött szerződésekről, illetve további közlekedési fejlesztéseket is vár a beruházótól.
Felkéri a polgármestert és a jegyzőt, hogy készíttessenek új jogi szakvéleményt, amely megalapozhatja adott esetben egy per megindítását is.
Folytatni kell a tárgyalásokat a peren kívüli megállapodás reményében. Ha ez sikerül, a tervezetet a testület elé kell terjeszteni, annak döntése nélkül megállapodni, vagy a beruházót segítő bármilyen nyilatkozatot tenni nem lehet.
Amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre a június végi testületi ülésig, akkor el kell készíteni a keresetlevelet, a képviselő-testület pedig legkésőbb szeptemberben dönthet a per megindításáról.
Szerettem volna elkerülni a pereskedést, sőt, még mindig remélem, hogy ez lehetséges, de polgármesterként nem tehetek mást, minthogy felkészülök erre a lehetőségre is. Bízom benne, hogy a képviselő-testület többsége is úgy gondolja, pontot kell tenni ennek a 2006 óta húzódó ügynek a végére, mégpedig úgy, hogy a zuglóiakat a lehető legnagyobb mértékben kompenzálják a nekik okozott károkért és kellemetlenségekért.
Rózsa András
Zugló polgármestere