A carsharing mozgalomnak világszerte már 12 millió tagja van. Tavaly ősszel a fővárosban is elindult az első hazai autómegosztó rendszer, ami egyelőre inkább csak egy rugalmasabb autókölcsönzőt idéz.

image

Az autómegosztás gondolata igen régi keletű. 1948-ban zürichi lakásszövetkezetekkezdtek autókat a közösségben megosztva használni. A szövetkezeti tagok akkor még egy kockás füzetbe írhatták be, hogy kinek mikor van szüksége az autóra, amit a megadott időpontban elvittek, majd dolguk végeztével visszavittek.

A kockás füzeten túl

Amszterdamban a néhány évvel korábban sikeresen beindított kerékpármegosztó rendszer után 1974-ben indultak el a mai carsharing úttörői, a leginkább a golfautókra hasonlító Witcarok, azaz „fehér autók”. A regisztrált tagok által bármikor kikölcsönözhető, a központi számítógép által nyilvántartott kisautókat szabadon lehetett használni a városban, majd azt a kölcsönző pontok egyikére visszavinni.

A város finanszírozásában elindított rendszer akkor egy 35 járműből álló flottát és 5 kölcsönző pontot jelentett, és a vágyott tervek szerint két év alatt 150 állomásra és mintegy 1000 járműre fejlesztették volna fel. Ez azonban pénzügyi okok miatt sajnos elmaradt, a Witcarok 12 évvel később leálltak. De hatásukra átalakult Amszterdam belvárosának közlekedése, jelentősen sikerült csökkenteni az autóforgalmat.

Beszáll a technológia

Az 1990-es években eleinte Németországban és Svájcban több non-profit vállalkozás indított kisebb autómegosztó rendszereket, majd ezek néhány más országban is megvalósultak.

A nagy boomra az ezredfordulóig kellett várni: a bostoni alapítású Zipcara német–svájci minta alapján indította be mára világviszonylatban piacvezető szolgáltatását.

image

Autóikhoz fejlesztették ki azokat az informatikai nyilvántartó és biztonsági rendszereket, amelyek ma a legtöbb megosztott járműben, így a budapestiekben is megtalálhatóak. Amerikában a hallgatók igényeihez igazodva komoly carsharing rendszerek épültek ki a nagyobb egyetemeken is.

Az elgondolás egyszerű. Speciális, fedélzeti számítógéppel ellátott autók állnak a tagok rendelkezésére, akik online vagy telefonon bármikor lefoglalhatnak egy járművet használatra. Azt a megadott időpontban, a megadott kölcsönzőponton a személyre szabott chipkártyával és PIN kóddal elvihetik, majd dolguk végeztével ugyanazon vagy egy másik állomáson leadhatják.

image

Amerika Zippcar-ellátottsága

A használati díjat az eltelt idő és kilométer alapján számítja ki a rendszer, és veszi le a bankkártyáról. Az autókat csak akkor kell megtankolni, ha már fogytán van bennük az üzemanyag, annak költségét a fenntartó cég állja (amely benne foglaltatik a használatalapú szolgáltatási díjban).

image

Autolib az úton

Több városban, így például a Párizsban kiépített Autolib’ rendszer már elektromos autóparkot üzemeltet a belvárosban. Itt a kölcsönző-állomások egyben töltőhelyek is, így a visszaadott kocsikat a várakozási időben folyamatosan tudják tölteni.

Itthon is lehet már kölcsönözni

A Budapesten tavaly szeptemberben elindított rendszer még gyerekcipőben jár. A 20 autóval induló vállalkozás az Inforparkban startolt, egyelőre csak ott található kölcsönző pont, azaz onnan kiindulva és oda visszatérve tudunk autót kölcsönözni.

Sződi János, a carsharinget Budapesten elindító Avalon Rent autókölcsönző ügyvezető-társtulajdonosa szerint egyelőre főleg a céges felhasználók érdeklődnek a módszer iránt, illetve olyanok, akik külföldön már használták a rendszert.

Sokan keresik fel a honlapot és érdeklődnek. Szerinte a magánemberek egyelőre kivárnak, ezért eleinte újabb irodaparkokba terveznek kölcsönző pontokat létesíteni, így várhatóan még várni kell, hogy a carsharing megjelenjen a belvárosban, ahol pedig logikus lenne a használata.

Kevesebb autó lenne a belvárosban

Budapesten mintegy 600 000 személyautó van bejegyezve, mondta el Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos tanácsadója, ami a város méretéhez, úthálózatához, a lakosok számához és közösségi közlekedési hálózatához képest meglehetősen nagy szám.

A belvárosban pedig egyre nagyobb gondot jelent a saját autó fenntartása. Egy jól kiépített, leginkább kiskategóriás autókból álló autómegosztó rendszer sokat javíthatna a belső városrészek közlekedésén, az autót ritkán, alkalomszerűen használók számára pedig jóval gazdaságosabb megoldás is lenne. Ehhez azonban, teszi hozzá, erőteljes szemléletváltásra is szükség lenne, hogy alábbhagyjon bennünk az autó birtoklásának vágya, illetve annak fetisizálása.

Sződi János hozzáteszi, első körben a cégeknél meghonosodott kulcsos autó rendszerére kíván költséghatékony alternatívát nyújtani a carsharing. Számításaik szerint a cégek tulajdonában levő, a munkatársak által megosztva használt (a hőskorban a jobb első keréken hagyott slusszkulccsal működő) autóflottával szemben a carsharing 30%-kal költséghatékonyabb. Elmondta, hogy ott, ahol jól kiépített autómegosztó rendszerek működnek, radikálisan csökkent a céges kulcsos autók száma.

image

Az alkalmi használók számára ez a rendszer árban vetekszik a közösségi közlekedéssel, Londonban például az egyszeri regisztrációs díj – illetve a tetemesebb kaució elhelyezése – után tagdíjként havi 10 fontot kell fizetni, és a használat sem kerül többe, mint egy metrójegy. Dublin belvárosában ingyenes parkolást biztosítanak a megosztott autóknak.

Szakértők szerint a közösségi autóhasználat tizedébe kerül a saját autó fenntartásának, így jelentős hatással van a személyautó-kereskedelemre is. Egy jól kiépített carsharing rendszerrel rendelkező amerikai nagyvárosban például minden kölcsönautó átlagban 32 személyautót tud kiváltani.

A megosztás pedig hatékonyabb, mint a kölcsönzés, hiszen a regisztrált tagok könnyen „elköthetnek” egy kocsit, a rendszer pedig nem igényli drága irodák fenntartását.

A hazai autómegosztás egyelőre inkább egy automatizált autókölcsönzőre emlékeztet, ami talán csak annyi előnyt nyújt, hogy nem kell minden alkalommal kölcsönzési szerződést kötni. A carsharing lényege a rugalmasságban van és ehhez elengedhetetlen, hogy ne csak ott tudjuk leadni kocsinkat, ahol kikölcsönöztük.

A kölcsönzőkkel szemben itt akár fél órára is autóhoz juthatunk, a költségeket is sokkal rugalmasabban, használat-alapon fizetjük, a kölcsönzéshez pedig nem kell egy irodában papírokat töltögetnünk, a regisztrált tagok telefon vagy interneten keresztül egy mozdulattal kocsit foglalhatnak.

Amíg Budapesten nem alakítják ki a kölcsönző állomások széles rendszerét és nem jár az utakon legalább 50 megosztott autó, addig nem várható jelentős társadalmi, környezeti hatás. Addig csak néhány, az irodaparkokban székelő cég juthat gazdaságosabban és rugalmasabban bérautókhoz.

Kezdetnek ez is jó!

Kép: Autolib, Zipcar, Avalon

Tudatos Vásárló

Forrás

A Budapest rovat további hírei

Kapu Tibor űrutazása nemcsak történelmi jelentőségű, hanem komoly gazdasági potenciált is rejt. Az Európai Űrügynökség és a NASA jelentései szerint az űripari befektetések többszörösen...
A hétvégén történt hardvermeghibásodás következtében számos elektronikus közigazgatási szolgáltatás fennakadásokkal működött. Az eset a kormányablakos ügyfélkiszolgálás során használt rendszereket...
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a viharkárok felszámolásán; csütörtök reggelig 10 897 káreseményről érkezett bejelentés az ország területéről – tájékoztatta az Országos Katasztrófavédelmi...
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a viharkárok felszámolásán; csütörtök reggelig 10 897 káreseményről érkezett bejelentés az ország területéről – tájékoztatta az Országos Katasztrófavédelmi...
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a viharkárok felszámolásán; csütörtök reggelig 10 897 káreseményről érkezett bejelentés az ország területéről – tájékoztatta az Országos Katasztrófavédelmi...
A legforgalmasabb nyári kezdésen van túl a magyar légiforgalmi irányítás, júniusban mintegy 3 százalékkal élénkebb forgalmat mértek Magyarország légterében, mint tavaly ugyanebben az időszakban, ami...
A hétfő délután átvonult vihar az ország több pontján jelentős károkat okozott a vasúti infrastruktúrában, az érintett vasútvonalak többségén már menetrend szerint indult a vonatforgalom kedd...
Már Villány térségében is kimutatták a szőlő aranyszínű sárgaság nevű betegséget, ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) fokozott odafigyelésre és védekezésre figyelmezteti a...
A Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány újra meghirdette nagy sikerű Tehetséggondozó Programját, amely egyedülálló lehetőséget kínál a médiaszakma iránt érdeklődő fiataloknak. A program...
A MÁV-csoport díjmentesen biztosít vizet utasainak a forgalmas állomásokon a hőhullám tetőzésekor, a legforróbbnak ígérkező napon, csütörtökön – közölte a vasúttársaság az MTI-vel.

A címlapról

Kapu Tibor űrutazása nemcsak történelmi jelentőségű, hanem komoly...
A hétvégén történt hardvermeghibásodás következtében számos...
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a viharkárok felszámolásán;...
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a viharkárok felszámolásán;...
A legforgalmasabb nyári kezdésen van túl a magyar légiforgalmi...
A hétfő délután átvonult vihar az ország több pontján jelentős...

Könyvajánló

Egyszer volt, hol nem volt egy szakácskönyv, ami a főzést és a gluténmentes ételeket is megszeretteti a gyerekekkel - egy hiánypótló kötet jelent meg az idei Egészség világnapján, április 7-én!
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.